ברצוננו לעדכנכם בדבר הודעת רשות המסים, כי החל מיום 1 בינואר 2026, יתבקשו כל מוסדות הציבור (להלן – עמותות), שהינם בעלי אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, להנפיק קבלות לתורמים באופן דיגיטלי, באמצעות תוכנה להפקת קבלות על תרומות, המאפשרת דיווח ישיר למערכת התרומות הדיגיטלית של רשות המסים.
המערכת הדיגיטלית של רשות המסים, תקצה מספר רישום ייחודי לכל קבלה בגין תרומה המופקת מהתוכנה הממוחשבת של העמותה, ותעביר בצורה אוטומטית את פרטי הקבלה לרשות המסים. מספר הרישום הייחודי יופיע על הקבלה בגין התרומה בנוסף למספר הקבלה.
הקבלות בגין התרומות ירוכזו עבור התורם ב"אזור האישי" שלו באתר רשות המסים, ובכך ייחסך לתורם הצורך לשמור קבלות נייר על מנת לממש את זכאותו לקבלת זיכוי מס בגין התרומות.
בעתיד, רשות המסים תאפשר למעסיקים ולעובדים, שיבחרו בכך, להתממשק למערכת התרומות הדיגיטלית ולקבל את הזיכוי ישירות בתלוש השכר של העובד.
יובהר, כי מערכת התרומות הדיגיטלית כבר נפתחה. עמותות שיש להן אישור לפי סעיף 46, יכולות להתממשק כבר כיום למערכת. החובה להפקת הקבלות באופן דיגיטלי תחול, כאמור לעיל, החל מיום 1 בינואר 2026.
יצוין, כי אופן הרישום למערכת התרומות הדיגיטלית דומה מאוד לאופן הרישום במודל "חשבוניות ישראל".
אופן ההתחברות והרישום למערכת הדיגיטלית
על העמותה להירשם לשירותים הדיגיטליים של רשות המסים, באופן הבא:
- העמותה צריכה לקבל החלטה ולמנות נציג, שיהיה "מורשה על" מטעם העמותה[1], באמצעות אישור חתום על ידי עורך דין[2]. "מורשה העל" יהיה רשאי לרשום את העמותה למערכת, לבצע פעולות בשמה וכן לתת הרשאות לאחרים לבצע את אותן פעולות.
יודגש, כי בהתאם לעדכון האחרון במערכת ההרשאות של רשות המסים, במידה ו"מורשה העל", שהעמותה בחרה למנות, הינו גם מורשה חתימה הרשום ברשם העמותות – הוא יוכל לבצע את הרישום כ"מורשה על" באזור האישי שלו ברשות המסים בשירות עצמי ללא מייצג. אולם במידה והעמותה בחרה למנות "מורשה על", שאינו מורשה חתימה – העברת אישור עורך הדין לרשות המסים – חייבת להתבצע רק באמצעות המייצג של העמותה.
- לאחר רישום כ"מורשה על" מטעם העמותה, "מורשה העל" ייכנס לאזור האישי שלו ברשות המסים ויירשום את העמותה בחלון "רישום פרטי תאגיד".
- "מורשה העל" רשאי להסמיך אחרים – "מורשה" או "משתמש" – להפיק קבלות בשם העמותה. ה"מורשה" או ה"משתמש" יצטרכו להירשם גם הם לאזור האישי ברשות המסים ולאשר את ההסמכה שניתנה להם על ידי "מורשה העל".
לאחר השלמת ההתחברות והרישום למערכת הדיגיטלית, "מורשה העל" ומי שהוסמך מטעמו, יהיו רשאים להפיק קבלות דיגיטליות בשם העמותה.
מומלץ לעמותה, המחזיקה באישור לפי סעיף 46, לפנות ליצרן התוכנה או הפלטפורמה הדיגיטלית, המשמשת אותה להפקת קבלות, ולוודא כי התוכנה מחוברת למערכות רשות המסים (רשות המסים פרסמה הנחיות ליצרני תוכנה).
לגבי עמותה, המשתמשת בפנקסי קבלות ידניים – רשות המסים אמורה להשיק, עד ליום 1 בינואר 2026, יישום מקוון "פורטל ייעודי לעמותות", שיאפשר לעמותות להתחבר למערכת הדיגיטלית ולהפיק את מספר הרישום הייחודי, שאותו ניתן יהיה לרשום על גבי הקבלה הידנית. יצוין כי, לפי רשות המסים, אפשרות זו אינה מומלצת מכיוון שהיא אינה אוטומטית ומחייבת הקלדת כל הקבלות הידניות ליישום המקוון, דבר שיקשה משמעותית על ביצוע המהלך למיצוי זכויות התורמים. לכן, מומלץ שאותן עמותות יעברו לעבוד עם תוכנת הנהלת חשבונות או תוכנה להפקת קבלות, המחוברות למערכות רשות המסים.
דגשים
- בעת מילוי פרטי התורם, העמותה תידרש לציין, בנוסף לשמו של התורם, גם את מספר הזיהוי שלו (ליחיד – מספר תעודת זהות, לתאגיד – מספר תאגיד).
- ניתן לתרום בעילום שם, אך תרומה ללא שם, לא תאפשר קבלת זיכוי מס בגינה, למעט תרומות בעילום שם, כגון תרומות במבצעי התרמה מדלת לדלת, בתנאי שסכום התרומה מוטבע מראש על הקבלה ושסכומה עד 400 ש"ח.
- כל קבלה, שתדווח על ידי העמותה, תקבל מספר רישום, בתנאי שלעמותה יש אישור לפי סעיף 46 בתוקף.
- פרטי הקבלות על התרומות יישמרו באזור האישי של התורם ויוכלו לשמשו לצורך ביצוע תיאום מס מקוון/בקשה להחזר מס/הגשת דוח שנתי.
- תורם המבקש להיווכח, כי הופקה לו קבלה דיגיטלית, יוכל להיכנס לאזור האישי שלו ללחצן "מיצוי זכויות" ולבחור בנושא "תרומות", שם יוצג פירוט התרומות שהופקו על שמו.
- העמותה יכולה לצפות בנתוני התרומות, שנקלטו במערכת הדיגיטלית, ב"פורטל הייעודי לתרומות".
- ביטול תרומה – כל ביטול של תרומה מחייב הפקת מסמך נוסף מסוג "ביטול תרומה", שמדווח גם הוא למערכת הדיגיטלית. כפי שהונחו יצרני התוכנות, יש להימנע מביצוע ביטול חלקי. במקרה של טעות או שינוי בפרטי התרומה, יש לבטל את הקבלה בגין תרומה המקורית במלואה באמצעות מסמך מסוג "ביטול תרומה", ולהפיק מסמך קבלה חדש עם הפרטים הנכונים.
- כאמור, רשות המסים ממליצה לעמותות המחזיקות באישור לפי סעיף 46, לפנות ליצרן התוכנה או הפלטפורמה הדיגיטלית המשמשת אותה להפקת קבלות, ולוודא כי הם ביצעו את תהליך ההתממשקות למערכת הדיגיטלית של רשות המסים.
בדבר שאלות נוספות ניתן לפנות לרו"ח זוהר קומה: 04-6002153, zohark@britcpa.co.il