PDF להורדה

עדכונים שוטפים בנושא ניהול משק המים ביישוב – יולי 2024 (תקציר)

שנה: 2024

מספר החוזר: 51.2024


לוח התעריפים למחצית השנייה של שנת 2024

לאחרונה פרסמה רשות המים את לוח התעריפים למחצית השנייה של שנת 2024 ואת העקרונות שהביאו לעדכון התעריפים.

ניתוח התעריפים מלמד, כי התעריפים לחקלאות עלו בשיעור של כ-1.6%, ואילו התעריפים לבית עלו בשיעורים שבין 3.0%-1.6%. העלייה הינה בגין שיעור העלייה בסל המדדים.

מחירי המכירה של מים עבור ספקים שאינם חייבים בתאגוד (קיבוצים ומושבים), עלו בשיעורים שבין 3.0%-1.6%, אל מול ירידה בעלות רכישת המים ממקורות – מה שמגדיל את מרווח חלוקת המים (המרווח שבין עלות הרכישה ממקורות למכירה לצרכנים) בשיעור ממוצע של כ-9.0%, כאשר המרווח למ"ק לפני מע"מ הינו בין 2.35 ש"ח ל-2.97 ש"ח.

ביקורת רשות המים בישובים מתוכננים

מדי שנה מבצעת רשות המים ביקורת מדגמית אצל ספקי מים במרחב הכפרי לבדיקת עמידתם בהוראות החוק והתקנות. נושא הבדיקה הרוחבי העיקרי, שהיה בעבר, התייחס לבסיס המידע שמחזיק הספק לצורך דיווח על מספר הנפשות, שלפיו הוא זכאי להקצאה של כמות מוכרת.

החל משנת 2023, החלה הרשות לבדוק גם את העמידה בהוראות הדורשות פתיחת חשבון בנק נפרד לפעילות המים והפרשה לקרן שיקום, וכן את תעריפי החיוב לצרכנים ועמידתם בהוראות התקנות.

רפורמה באספקת המים במרחב הכפרי

במסגרת תהליכי אסדרת אספקת המים והביוב לבית במרחב הכפרי, ניתנו רישיונות אספקה ל-6 ספקי מים כפריים רב יישוביים ראשונים.

התעריפים לצרכנים כוללים הן את מרכיב המים והן את מרכיב הביוב והם דומים לתעריף של צרכני תאגידי מים וביוב במרחב העירוני (למעט צרכני יובלי העמק להם הוכר תעריף נמוך יותר).

נזכיר, כי רשות המים נמצאת מזה מספר שנים בתהליך של קידום ריכוז אספקת המים לבית במרחב הכפרי בידי תאגידים אזוריים של המועצות האזוריות, כאשר בתקופה הקרובה יידרש כל יישוב לבחון את המשמעויות עבורו ולקבל החלטה לגבי ההצטרפות לתאגיד האזורי.

ניתן לראות, כי עלות רכישת המים של הספקים הכפריים הרב יישוביים נמוכה מהעלות לספקים היישוביים הפועלים כיום, וזאת במסגרת העידוד של רשות המים לקידום התהליך.

אנו מלווים יישובים, המעוניינים לבחון את מכלול ההשלכות של מעבר לספק כפרי רב יישובי לצורך קיום דיון בהנהלת היישוב.

יישוב, הנמצא כיום בתהליכי בחינה – מוזמן לפנות אלינו בנדון.

דיווח כספי שנתי

בהתאם לכללי המים (תנאים ברישיון) נדרש כל ספק מים להגיש לרשות המים דוח כספי על פעילותו בשנת 2023 עד ליום 30 באוגוסט 2024 (להבדיל מ-30 לאפריל עד לפני שנתיים).

רשימת חייבי הדיווח מתפרסמת באתר האינטרנט של רשות המים והיא כוללת את מרבית הישובים המתוכננים (קיבוצים ומושבים). לא פורסמה רשימה לספקים החייבים בדיווח לשנת 2023, אולם ניתן לראות את הרשימה לשנת 2022, בהנחה שלא חלו שינויים.

לאחרונה שלחנו לכל לקוחותינו "חבילת דיווח" שכוללת קבצי אקסל למילוי וכן הסברים לגבי אופן מילוי הטפסים, וכן "הצהרת מנהלים" אשר, בדומה לשנה קודמת יש למלא אותה באופן מקוון באתר האינטרנט של רשות המים.

מומלץ, לכל ספקי המים במרחב הכפרי, לנסות ולהשלים את ההגשה של הדיווח במועד שנקבע.

 

 

בשאלות  בנוגע לניהול משק המים ביישוב ניתן לפנות למשרדנו לאנשי הקשר הבאים:

רו"ח אלון ראובני: 052-4771747,  alonr@mbtcpa.co.il

רו"ח בועז ספיר: 050-8658208,   boazs@mbtcpa.co.il

עמית עברי: 054-5698091,  amit.i@britcpa.co.il

דילוג לתוכן