PDF להורדה

עדכונים שוטפים בנושא ניהול משק המים ביישוב – דצמבר 2025 (תקציר)

שנה: 2025

מספר החוזר: 76.2025


לקראת סיומה של שנת 2025, להלן ריכוז הנקודות בתחום ניהול משק המים במגזר ההתיישבותי שליוו אותנו במהלך שנת 2025, וצפוי שנעסוק בהן רבות גם בשנת 2026.

בצורת 2024-2026

השפעות הבצורת, הקיצוצים במכסות המים באזורים שונים, הצורך בניוד מכסות מים וכן הגשת בקשות לפיצוי בגין נזקי הבצורת צפויים ללוות אותנו במהלך שנת 2026.

דיווח כספי שנתי

הדיווח המקוון צפוי ללוות אותנו בעתיד וגם רמת הבקרה ואיכות הבקרה של רשות המים לגבי הדיווחים צפויה להשתפר עקב שימוש בבקרות ממוחשבות.

תיקון 31 לחוק המים

שינוי מודל תמחור המים לחקלאות, לפי שיעור המים הנחותים, הינו שינוי משמעותי ביותר שצפוי להטיב עם חלק מהיישובים ולפגוע משמעותית ביישובים אחרים, לרבות במפיקי מים פרטיים.

השלכות יישום תיקון 31 לחוק המים צפויות להעסיק את המגזר החקלאי רבות בשנת 2026.

עדכון תעריפי המים לתחילת שנת 2026

לפי השימוע הציבורי, שפורסם, בנוסף לשינויים המשמעותיים הצפויים בתמחור מכלול סוגי המים לשימושים חקלאיים, ישנה ציפייה לעלייה בשיעור של כ-2.5% בעלות המים הביתיים.

מיד לאחר פרסום ספר התעריפים הסופי לשנת 2026, נפרסם את התעריפים הרלבנטיים למגזר הכפרי ומשמעותם לגבי ניהול משק המים ביישוב.

דיווח כמותי עבור אספקת מים וטיפול בפחת

מידי שנה, בחודש פברואר, נדרש כל ספק מים להגיש דיווח כמותי מקוון לגבי מקורות המים ושימושי המים לפי סוגי השימושים. מניתוח מספר דוחות שקיבלנו, עולה שביישובים רבים שיעור פחת המים גבוה מהנורמה המצופה ובמקרים מסוימים שיעור הפחת הינו דו ספרתי.

פחת המים יכול לנבוע ממגוון סיבות, ובין השאר דליפת מים סמויה, מונים ישנים ומניית מים ידנית, בסיסי דיווח ידניים ובלתי מהימנים ועוד.

בהתייחס לכך, שפחת המים מחושב בתעריף של כמות נוספת לבית ולכל מטרה, בעלות של כ-6.7 ש"ח למ"ק, בתעריפי יולי 2025, לפי תחשיב של צריכת כ-100 אלפי מ"ק מים שפירים בתוך המחנה ולפי פחת בשיעור של 10% – מדובר באובדן כספי של כ-67 אלפי ש"ח לשנה, והסכומים יכולים להיות גם גבוהים משמעותית.

אנו מציעים ללקוחותינו להעביר אלינו עותק מהטופס שמולא – לבקרה כללית, שהנתונים מולאו בצורה נכונה ושפחת המים הינו בהתאם לתקן המקובל.

 

ספק כפרי רב יישובי

ממגוון בדיקות, שאנו עורכים לאחרונה עבור יישובים שונים לצורך דיון בקבלת החלטה האם להצטרף לספק הכפרי הרב יישובי באזור, עולה שיש לא מעט יתרונות כלכליים ותפעוליים להצטרפות לספק האזורי לצד חסרונות ואיומים אותם צריך להביא בחשבון בקבלת ההחלטות.

הדיונים בסוגיית ההצטרפות לספק האזורי ילוו אותנו במהלך שנת 2026 ואנו מציעים ללקוחותינו, שנדרשים לקבל החלטה לגבי הצטרפות לספק כפרי רב יישובי במועצה האזורית שלהם, לנתח את מכלול המשמעויות של המהלך של הצטרפות לתאגיד אזורי, שככל הנראה אינו הפיך, ולקיים דיון כולל בהנהלה לגבי היתרונות והחסרונות הגלומים בכך.

 

 

לסיכום אנו מאחלים לכל לקוחותינו סוף שנה אזרחית שמח ובתקווה שמשטר הגשמים יכה את התחזיות הקודרות וימלא את מאגרי המים בכל אזורי הארץ.

 

 

 

בשאלות  בנוגע לניהול משק המים ביישוב ניתן לפנות למשרדנו לאנשי הקשר הבאים:

רו"ח אלון ראובני: 052-4771747,  alonr@mbtcpa.co.il

רו"ח בועז ספיר: 050-8658208,   boazs@mbtcpa.co.il

עמית עברי: 054-5698091,  amit.i@britcpa.co.il